Jak postępować z dzieckiem mającym ADHD (ADD) ?


Ostatnio pisałam o tym, co zrobić, gdy dowiesz się o fakcie, że Twoje dziecko ma ADHD - "Twoje dziecko ma ADHD - i co dalej?". Teraz powiem, co u nas skutkuje i jak postępować z takim dzieckiem. Wiedz, że każde dziecko jest indywidualne, a wpis powstał na podstawie moich doświadczeń.
Pierwsze co należy zrobić, to opracować ścisły plan dnia, który będzie się pokrywał z Waszą codziennością. Takie dziecko musi mieć stałe godzinny, różnych czynności. Systematyczność i konsekwencja. Np.:

- 6.40 pobudka (muszę czuwać, pilnuję, by wstała z łóżka i poszła do łazienki)
- ubranie się, poranna toaleta (tu także czuwam nad tym, aby się ubrała, bo wszystko ją rozprasza i zapomina, co miała zrobić.)

- śniadanie (koniecznie ciepła herbata i kanapka, lub płatki z ciepłym mlekiem. Ciepły posiłek lub płyny wspomagają pracę mózgu po przebudzeniu)

- wyjście do szkoły (moja córka chodzi sama, dociera na czas, chociaż wcześniej były z tym problemy i chodziła na około i się spóźniała na lekcje)

- przyjście ze szkoły, 15 minut odpoczynku.

- obiad, max. 30 min, pilnuję, aby skupiła się na jedzeniu i tymczasem przeglądam, co ma do odrobienia.

- 15.30 - 17.30 (opcjonalnie) czas na odrabianie lekcji. Przez pierwsze 3 minuty jestem z nią i sprawdzam, czy rozumie zadanie. Odrabia lekcje 20 min i ma 3 minuty przerwy. Może w tym czasie podejść do okna, poskakać, odpocząć (nie dopuszczam do TV, telefonu itd.). Po 3 minutach przypominam, że musi dalej robić lekcje. Gdy ma problem, pomagam.

- czas dla siebie po odrobieniu lekcji

- 19.00 kolacja

- 19.45 wieczorna toaleta, potem pilnuję, by umyła zęby, przebrała się w piżamę. Myje się na osobności, nie ingeruję w intymność.

- 20.00 mamy swoje „15 minut”, tylko dla siebie, aby omówić, co ją zasmuciło, co ją rozweseliło, wysłuchuję jej i rozmawiamy szczerze o wszystkim. Nikt wtedy nam nie może przeszkadzać.

- 20.15 Wiki kładzie się do łóżka. Godzinę później sprawdzam, czy śpi.

Takie dziecko należy też chwalić, dużo chwalić — nawet za to, co dla nas może być rzeczą oczywistą. Nawet zawiązanie buta „dobrze Ci poszło, super zawiązałaś tego buta, bardzo ładną kokardkę zrobiłaś” - ważne tu jest także konsekwentne chwalenie. Jeżeli chwalisz dziecko za to dziś, chwal też jutro i za każdym razem.
Należy konsekwentnie wybrać „chwalenie”, aby nie dać tak zwanej dupy, dziecko będzie oczekiwać tej pochwały od Ciebie „bo wczoraj pochwaliłaś". Jeżeli nie zrobisz tego następnego dnia, dziecko poczuje smutek i nie będzie pamiętać, aby to robić, albo że robi to dobrze. Nie będzie się o to starać.

Następna sprawa to tablica pochwał i dążenie do określonego celu. U mojej Wiktorii np. pierwszym celem są buty LED-owe, więc to, co musi nimi uzyskać, to sześć szóstek w szkole. W ciągu trzech tygodni zdobyła już ich pięć, czekam na tę ostatnią i będę musiała się wywiązać z umowy. Nie ma, że „później, teraz nie dam rady” - obiecałaś? Zrób to. Nie okłamuj dziecka. Nie rób fałszywych nadziei. Mierz siły na zamiary.
Dzięki temu Wiki ma motywację do nauki i wielką radość sprawia jej osiąganie celu. Przykłada się do prac domowych.

29 komentarzy:

  1. Pochwały maja wielką moc, także u dzieć bez ADHD ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście! Ale dziecko z ADHD potrzebuje tego 10 razy mocniej niestety, niż takie bez zaburzeń.

      Usuń
  2. Świetna taktyka. Mój maluch jest jeszcze za mały ale przyznam, że chyba też zacznę wprowadzać niektóre rzeczy rzeczy Twojej listy xd może to nauczy ja systematyczności

    OdpowiedzUsuń
  3. taka tablica fajny pomysł. może kiedys wprowadzę coś takiego u siebie. a gdzie ta tablica wisi? u córki w pokoju ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, codziennie może na nią spojrzeć i wie, jak daleko lub blisko celu jest ;)

      Usuń
  4. Nie mam na co dzień styczności z dzieckiem z problemami ADHD, ale uważam, ze uczenie systematyczności ogólnie od małego jest super sprawą. Tablica dążenia do celu - również;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo fajny wpis, jestem pewna, że wielu rodziców skorzysta 😊

    OdpowiedzUsuń
  6. Ciesze sie ze mnie to nie dotyczy...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ADHD to nie koniec świata :) Ale cieszę się Twoim szczęściem :)

      Usuń
  7. Oj ja od zawsze byłam zdania że trzeba maluchy chwalić znów mój narzeczony jest z innej bajki... Ja porostu się cieszę jak dziecko wykona normalne czynności :) krzyczę brawo i wszyscy biją heh
    Buziaki Kochana

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetnie, że macie zorganizowany czas ☺ u nas też to podstawa. PtzyzPrzyznam szczerze, że u nas jest bardzo podobnie, wstaje moj MAcio 6:30, więc 10 min po Was z tamten, który do pracy wstaje, a akurat zadanie domowe robimy przed lub po obiedzie. Wszystko zależy od pogody. O 19 jak u Was kolacja. A po mamy podsumowanie dnia i poki póki co zawsze to działało ☺ a niech się z kolacją spóźnię to przylezie i się upomni 😂 super jesteście zorganizowane ❤

    OdpowiedzUsuń
  9. Tablicę chcę zrobić dla mojego syna- jednak musiałabym zaznaczyć że szóstki mają być np z Polskiego bo z matmy to w jeden dzień przyniesie a ja zbankrutuję hehe :D
    Mam podobny rozkład dnia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj, moja córka tez z matematyki lepsza (taki urok dzieci z ADHD - matematyki i sporty są na 1szym miejscu) :)

      Usuń
  10. Moja córka nie ma Adhd a mam bardzo podobny plan. Tylko że moja nie chodzi sama do szkoły.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No Wiki ma rzut beretem, więc od dawna sama chodzi :)

      Usuń
  11. Widzisz o tym śniadaniu nie wiedziałam, świetny wpis :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Świetny post, o problemach w których nie jesteśmy bezradni trzeba mówić głośno, to pomoże na pewno wielu matkom! :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Myślę, że taka tablica pomaga w przyszłości obierać w swoim życiu cele i je skrupulatnie spełniać :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Nigdy nie miałam styczności z dzieckiem, które ma ADHD, aczkolwiek niejednokrotnie widziałam filmy i programy w których to rodzice nie radzili sobie z takimi dziećmi. Teraz stało się dla mnie wszystko jasne. Żeby osiągnąć sukces najpierw trzeba zrozumieć na czym to polega i jak zniwelować negatywne efekty, które wpływają na dziecko. Tylko, gdy rodzic pojmie na czym to polega będzie mógł pomóc dziecku i wyjaśnić mu co się z nim dzieje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba bardzo się w to zagłębić, aby zrozumieć czym tak naprawdę jest ADHD lub ADD, nie jest to szalejące i wrzeszczące dziecko jak większość ludzi uważa, przez głupie zabobony. Zazwyczaj jak dziecko biega, jest ruchliwe, to można usłyszeć "Chyba ma ADHD, bo wszędzie jej/go pełno", a to wielki błąd w wieeelu przypadkach.

      Usuń